Frigiditás

A kifejezés magyarul hidegséget jelent, a szexualitás érzelmi hőfokára utal.
A nők ezt a fogalmat szexuális zavaraik egységes megnevezésére használják. A szakemberek azt a nőt tartják frigidnek, aki nem érez nemi vágyat és akinek nincs orgazmusa. Pedig a két dolog nem feltétlenül jár együtt. Van olyan nő ugyanis, aki nem érez szexuális késztetést, mégis képes az aktus során kielégülésre; mások pedig felfokozott libidójuk ellenére sem jutnak el azorgazmusig, bár az aktus kellemes számukra.

A nők számára a nemi életet kísérő érzelem sokkal fontosabb, mint maga a szexuális "cselekvés". A nő a szerelem beteljesülését várja a szexualitástól. S ha nem találja meg benne, amit keresett, érzelmileg távolodik el ettől. A férfit nem tudja elhárítani, mert az újra és újra kezdeményez, de nem is akarja (vagy meri); ez ugyanis túl sok "bonyodalommal" járna. Fél a veszekedésektől, a kapcsolat megromlásától és attól, hogy a férfi elhagyja őt és a családját. Ezért ilyenkor különböző tünetekben jelenik meg a szexualitás elutasítása, sok esetben a nő tudta és látszólagos akarata ellenére.

Ezekkel a tünetekkel – melyek lehetnek szomatikusak (pontosabban pszichoszomatikusak) vagy pszichések – már "lehet" orvoshoz fordulni. Az egyik gyakori pszichoszomatikus tünet a vaginizmus. Ez a hüvely görcsös összehúzódása aktus előtt, mely megakadályozza a férfi nemi szervének behatolását. Kiegészülhet a combok reflexszerű összezárulásával. Pszichés eredete összefügghet a szűzhártya átszakításától való félelemmel, esetleg korábban ilyen kísérlettel járó fájdalommal. Okozhatja a terhességtől való félelem, a partner nem megfelelő magatartása – ezen az alapon a vaginizmus lehet néha partnerspecifikus. A fájdalomtól való félelem például reflexesen megakadályozhatja a nőgyógyászati vizsgálatot is.

A vaginizmus és általában a frigiditás kezelése – ha nőgyógyászati szervi betegséget kizártunk – tapasztalt szexuálpszichológus feladata.